הנחיות ה OECD בשאלת השפעת משבר הקורונה על התושבות מס ומוסד קבע

ביום ה 3.4.2020 פורסמו הנחיות ה OECD בשאלת השפעת משבר הקורונה על התושבות מס ומוסד קבע לפי אמנות המס תחת הכותרת ” OECD Secretariat Analysis of Tax Treaties and the Impact of the COVID-19 Crisi ”. ההנחיות אינן מטעם כלל המדינות החברות בארגון וצויין בהן שהן עמדת מזכירות הארגון ולא עמדה רשמית מטעם הארגון.

במאמר קודם הדגשנו כי משבר הקורונה יוצר מספר עצום של אתגרים בתחום המסוי הישראלי והבינלאומי לא רק עבור יחידים אלא גם, ואף ביתר שאת, עבור חברות זרות בבעלותם של תושבי ישראל. הפעלת מבחן הניהול ושליטה בצל הקורונה או בדיקת קיום מוסד קבע בישראל הינן שאלות שאין להתעלם מהן בתקופה זו.

המצב החדש מחייב מציאת פתרונות למספר בעיות והתאמות בעסק/בחברה בהקדם האפשרי. חברה זרה ובעל שליטה בה שלא יערכו בהתאם ובהקדם עלולים למצוא את עצמם כחייבים פתאום לדווח ככל חברה ישראלית אחרת החייבת במס חברות (ולעיתים אף במע”מ) והחייבת אף בפתיחת תיקים ובדיווח לרשויות המס בישראל – דבר שעלול להוביל לבעיה נוספת הקשורה לתשלום כפל מס.

ארגון ה OECD עוד לא פירסם הנחיות מחייבות בנדון. כנ”ל רוב המדינות החברות בארגון לא פירסמו הנחיות להפעלת מבחן הניהול ושליטה בצל הקורונה או מבחן מוסד הקבע -למעט מספר מדינות שניסו לשפוך אור על הנסיבות החדשות כגון אירלנד אוסטרליה אך הדרך עוד ארוכה לכך.

ואולם מזכירת ארגון ה OECD פירסמה ב 3.4.2020 עמדתה בנושא (שאינה עמדה מחייבת של הארגון כולו) תחת הכותרת ” OECD Secretariat Analysis of Tax Treaties and the Impact of the COVID-19 Crisi ” – לעיון בנייר עמדה לחץ כאן. יצויין כי בכתבה שפורסמה בגלובס לאחרונה נאמר כי רשות המס בישראל בדעה שאותה עמדה של מזכירת הארגון העולמי אינה מחייבת את ישראל וכי היא תפעיל את החוק הישראלי ובהתאם לנסיבות.

מעיון בנייר העמדה עולה כי הנייר פרסמה מזכירות הארגון מתייחס למספר סוגיות מהותיות:

  1. האם נוכחותם של עובדים, מנהלים, דירקטורים ומורשי חתימה מטעם חברה במדינת אמנה, לאור משבר הקורונה, יוצר מוסד קבע באותה מדינה שמאפשר לה למסות את החברה.

  2. האם נוכחותם של דירקטורים, בעלי מניות ומנהלים במדינה מסויימת לאור המשבר מאפשר לאותה מדינה לטעון כי הניהול הממשי (effictive managment) או הניהול ושליטה (management and control) על עסקי החברה מתנהל בשטחה בפועל ובכך לקבוע שהחברה הפכה להיות תושבת מס שלה.

  3. האם נוכחותם של יחידים ועובדים במדינה מסויימת בתקופת המשבר מאפשר לאותה מדינה לטעון כי היחיד הפך להיות תושב מס שלה.

כלל הסוגיות לעיל הינם מהותיות ומחייבות ליבון בהקדם ומתן פתרונות לסיכונים האפשריים. אך מעיון בנייר העמדה כי עמדת מזכירות הארגון הינה כי יש להתעלם מנסיבות זמניות שהתחרשו בשל משבר הקורונה ולנטרל את השפעה המשבר. כולנו תקווה שרשות המס תוציא נייר עמדה ברור שמאמץ את אותן הנחיות.

ככל שאחת הנסיבות לעיל מתקיימת וקיים סיכון לסיווגך או לסיווג חברה בבעלותך או חברה בה הינך עובד כ"תושב ישראל" הינך מוזמן לפנות אלינו בהקדם לשיחה לא מחייבת.

צור קשר רילוטקס

ניתן להתקשר אלינו למספר 036121919 או להשאיר פרטים ונשוב בהקדם.

[contact-form-7 id="2183" title="טופס קשר 2"]